• Kliknij
  • Kliknij
  • Zobacz więcej

Uwaga na nazwę przedsięwzięcia w planie wydatków

Drukuj
Użycie odpowiedniego sformułowania jest ważne nie tylko przy pisaniu przez sołectwo uzasadnienia wniosku, którego złożenie jest warunkiem przyznania w danym roku budżetowym środków z funduszu sołeckiego. Bywa, że przesądza ono o uznaniu wniosku za formalnie poprawny. Także służby finansowe gminy powinny uważać na ten aspekt formułując potem nazwę przedsięwzięcia w planie wydatków realizowanych z puli funduszu sołeckiego, który jest załącznikiem do projektu uchwały budżetowej. Regionalne Izby Obrachunkowe w niektórych województwach mogą bowiem podejść do tej sprawy bardzo ortodoksyjnie jak to uczyniła RIO w Warszawie w swojej uchwale z dnia 14 grudnia 2011 (Nr Wa.448.2011).
Uchwała ta jest opinią dotyczącą przedłożonego przez burmistrza miasta i gminy Góra Kalwaria na Mazowszu projektu budżetu na rok 2012. Co prawda warszawska RIO wydała pozytywną opinię do projektu budżetu Góry Kalwarii na rok 2012. Niemniej wyraziła krytyczne uwagi o załączniku do projektu budżetu obejmującego właśnie plan wydatków na przedsięwzięcia realizowane z puli funduszu sołeckiego. Mianowicie wyraziła zastrzeżenie, że przedsięwzięcie o nazwie: „integracja mieszkańców sołectw" (a chodziło m.in. o festyn) nie spełnia wymogów wynikających z art. 1 ust. 3 ustawy o funduszu sołeckim. RIO stwierdziła wprost: „Nie wskazano zadań własnych gminy, jakie mają być w ramach wskazanej integracji realizowane. Zgodnie z cyt. przepisem środki funduszu przeznaczone są na „przedsięwzięcia", które:
– są zadaniami własnymi,
– poprawiają jakość i warunki życia na wsi,
– są zgodne ze strategią rozwoju gminy."
Wytłuszczenie przez warszawską RIO „zadań własnych" w jej uchwale wskazuje, że nie chodzi o samo przedsięwzięcie, ale w istocie o jego nazwę. I nazwa przedsięwzięcia inna niż ujęta w katalogu zadań własnych gminy, czyli w przepisie art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 wraz z późn. zmianami), a nie samo przedsięwzięcie, może być dla gminy źródłem problemów.
Gmina Góra Kalwaria wyciągnęła z tej lekcji wnioski i w załączniku do uchwały Rady Miejskiej z dnia 28 grudnia 2011 roku w sprawie uchwalenia budżetu gminy Góra Kalwaria na rok 2012 nie znalazło się już owo zakwestionowane przez RIO przedsięwzięcie pod nazwą: „integracja mieszkańców sołectwa". Natomiast zostało wpisane przedsięwzięcie o nazwie: „pobudzanie aktywności obywatelskiej oraz upowszechnianie idei samorządowej". Co istotne, nie zostało to już poddane krytyce przez RIO.
A zatem nie oznacza to, że nie można finansować z funduszu sołeckiego przedsięwzięć służących integracji mieszkańców. Uchwała warszawskiej RIO to jedynie oznacza, że należy umiejętnie formułować nazwy przedsięwzięć ujętych zarówno we wniosku sołectwa jak i w planie wydatków realizowanych z funduszu sołeckiego, będącego załącznikiem do budżetu gminy oraz umiejętnie je uzasadniać. Ta uchwała RIO to wskazówka, aby nazywać i uzasadniać te przedsięwzięcia dokładnie tak jak są ustawowo sformułowane zadania własne gminy. Czyli tak jak zostało to zapisane w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, bowiem właśnie w tym przepisie został sformułowany katalog zadań własnych gminy.
A jest on następujący; cyt.: „art. 7.1. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy:
1) ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej,
2) gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego,
3) wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
3a) działalności w zakresie telekomunikacji,
4) lokalnego transportu zbiorowego,
5) ochrony zdrowia,
6) pomocy społecznej, w tym ośrodków i zakładów opiekuńczych,
7) gminnego budownictwa mieszkaniowego,
8) edukacji publicznej,
9) kultury, w tym bibliotek gminnych i innych instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami,
10) kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych,
11) targowisk i hal targowych,
12) zieleni gminnej i zadrzewień,
13) cmentarzy gminnych,
14) porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
15) utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych,
16) polityki prorodzinnej, w tym zapewnienia kobietom w ciąży opieki socjalnej, medycznej i prawnej,
17) wspierania i upowszechniania idei samorządowej, w tym tworzenia warunków do działania i rozwoju jednostek pomocniczych i wdrażania programów pobudzania aktywności obywatelskiej;
18) promocji gminy,
19) współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 873, z późn. zm.),
20) współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw."
Zwróćmy uwagę: nazwa przedsięwzięcia użyta przez Radę Miejską Góry Kalwarii w planie wydatków do realizacji z funduszu sołeckiego załączonym do uchwalonego budżetu tej gminy na 2012 r. pn.: „pobudzanie aktywności obywatelskiej oraz upowszechnianie idei samorządowej" zostało wzięte wprost z przepisu art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym. Tego sformułowania zaś RIO już nie zakwestionowała.
Notabene każde sołeckie „miękkie" (czyli nieinwestycyjne) przedsięwzięcie finansowane z puli funduszu sołeckiego, typu: wydanie folderu, kalendarza sołeckiego, monografii miejscowości, zorganizowanie festynu, obchodów lokalnego święta, dni miejscowości, obchodów wydarzenia historycznego, kultywowanie lokalnego obyczaju, zwyczaju, występy folklorystyczne, wokalne, imprezy o charakterze sportowym, rekreacyjnym itp. można nazwać albo uzasadnić sformułowaniem wziętym właśnie z art. 7 ust. 1 pkt 17 ustawy o samorządzie gminnym. A przy tym wiele z takich przedsięwzięć uzasadnić można także sformułowaniami z innych punktami art. 7 ust. 1. Na przykład organizację festynu sołeckiego można sformułować jako „zadanie własne gminy obejmujące sprawy kultury, ujęte w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym" albo że jest to „zadanie własne gminy obejmujące sprawy promocji gminy, ujęte w przepisie art. 7 ust. 1 pkt 18".

Hubert Iwanicki

Gazeta Sołecka, nr. 7(235), str. 17.