Zmiana przeznaczenia funduszu po terminie

Drukuj
Zwracam się z prośbą o zamieszczenie na łamach waszej gazety porady prawnej w kwestii przyznania i przeznaczenia środków z funduszu sołeckiego. Rada gminy, w której jestem sołtysem wyodrębniła w swym budżecie środki przeznaczone na fundusz sołecki. Jako sołtys złożyłem wniosek, o którym mowa w art. 4 ustawy o funduszu sołeckim. Wniosek został przyjęty uchwałą Zebrania Wiejskiego i złożony w ustawowym terminie tj. do 30 września. We wniosku wskazaliśmy szereg zadań takich jak budowa i ogrodzenie placu zabaw, budowa boisk do siatkówki i koszykówki oraz innych – drobniejszych. Zadania zamierzaliśmy realizować na gruncie stanowiącym własność gminy, znajdującym się przy świetlicy sołeckiej, którego przekazanie w użytkowanie, na w/w cele obiecał nam wójt gminy. To właśnie na podstawie tej obietnicy, we wniosku zostały zapisane powyższe zdania.
By formalności stało się zadość, jeszcze w miesiącach letnich ubiegłego roku, wystąpiłem na piśmie do wójta gminy o formalne przekazanie, bądź użyczenie na rzecz sołectwa, dla potrzeb realizacji powyższych zadań, przedmiotowego gruntu. Moje pismo przekazałem również do wiadomości Komisji Rolnej Rady Gminy. I tu zaczyna się problem. Niniejsza komisja w dniu 17 listopada podjęła decyzję by nie przekazywać na rzecz mieszkańców całego gruntu, a jedynie jego część. Powyższa decyzja, podjęta przez komisję spowodowała, że realizacja wszystkich zadań zapisanych we wniosku stała się niemożliwa. Jednocześnie komisja wskazała na potrzebę zmiany zakresu zadań zapisanych we wniosku stała się niemożliwa. Jednocześnie komisja wskazała na potrzebę zmiany zakresu zadań zapisanych we wniosku, celem przyjęcia go do realizacji. Należy dodać, że wójt przygotowując projekt budżetu, zapisał w nim zadania wskazane we wniosku. Widząc upór przedstawicieli Rady gminy zasiadających w komisji, uznałem że dalsza walka o cały grunt staje się bezsensowna. Na dzień 3 grudnia zwołałem zebranie wiejskie, które podjęło uchwałę zmieniającą poprzednią, poprzednią uchwałę zatwierdzającą zadania wskazane we wniosku. Jako nowe zadania wskazaliśmy między innymi remont świetlicy, jak również zwiększyliśmy środki na zakup urządzeń na plac zabaw, rezygnując z budowy i ogrodzenia boisk.
Dokumentacja z zebrania wiejskiego trafiła do urzędu gminy na długo przed sesją budżetową, która odbyła się 22 grudnia. Moje zdziwienie było ogromne, kiedy spostrzegłem, że przyjmowany budżet zawiera zapisy z pierwszego wniosku, których w obecnym stanie rzeczy nie będzie można zrealizować. Jako, że jestem również radnym tej gminy wnosiłem o przyjęcie stosownych poprawek, które już wcześniej zostały przegłosowane i przyjęte na poszczególnych komisjach Rady gminy. Radni byli skłonni je przyjąć lecz wójt argumentował, że w świetle prawa jest to niemożliwe, ponieważ wniosek należy złożyć do 30 września, nie zaś w grudniu. Twierdził, że wprowadzenie tych poprawek spowoduje, że gmina nie otrzyma obiecanego, gwarantowanego ustawą, „zwrotu" części środków finansowych przeznaczonych na fundusz sołecki. Wójt nie był jednak pewien tego co mówi i obiecał wystąpienie do odpowiednich instytucji o interpretację zapisów ustawy o funduszu sołeckim, która jest stosunkowo nowa ustawą. Radni postanowili nie ryzykować i mój wniosek o wprowadzenie poprawek został odrzucony. Moje pytanie więc brzmi: Czy można po ustawowym terminie (30 września), ale jeszcze przed uchwaleniem budżetu, gminy, zmienić zadania zapisane we wniosku, złożonym w ustawowym terminie? Należy dodać, że kwota funduszu pozostała niezmieniona jak również to, że zmiana wniosku nastąpiła z powodów niezależnych, ani ode mnie – sołtysa, ani Rady sołeckiej, czy też mieszkańców.
Jerzy Sztylet
Sołtys sołectwa Rumunki, Gmina Aleksandrów Kujawski
 
Od redakcji: Środki funduszu sołeckiego jak najbardziej mogą być przeznaczone na zadania wymienione przez Pana tj. zarówno na budowę i ogrodzenie placu zabaw jak i budowę boisk na gruncie stanowiącym własność gminy i warunkiem nie musi być wcale uprzednie formalne przekazanie gruntu sołectwu w użytkowanie, na którym miałyby powstać owe inwestycje. Mieszczą się one bowiem w katalogu zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, co z kolei jest wymogiem art. 3 ustawy z dnia 20 lutego 2009 r. o funduszu sołeckim. Oczywiście dobrze było by gdyby to przekazanie (przez wójta) mienia sołectwu w użytkowanie nastąpiło i aby w statucie sołectwa rada gminy określiła zakres korzystania i zarządzania przez sołectwo oraz rozporządzania dochodami z tego źródła jak i zakres czynności dokonywanych samodzielnie przez sołectwo w odniesieniu do przekazanego mu mienia. (Wynika to z przepisu art. 48 ustawy o samorządzie gminnym). Można to zrobić później i powinno się. Grunt ten w wyniku przekazywania go sołectwu w użytkowanie nie zmieni właściciela. Pozostaje nim bowiem nadal gmina, tyle tylko, że użytkownikiem będzie sołectwo. Jest to wskazane skoro mieszkańcy mają korzystać z placu i boisk aby dbali o te urządzenia.
Tak więc odmowna komisji rolnej rady gminy co do przekazania w użytkowanie sołectwu gruntu, na którym miałby powstać plac zabaw i boiska nie ma żadnego znaczenia. Komisja nie miała też uprawnień do żądania zmiany zakresu zadań wpisanych we wniosku sołectwa, skoro były one prawidłowe; zgodne z wymogami obu ustaw, zwłaszcza, że oznaczałoby to, że złożenie nowego wniosku odbędzie się po ustawowym terminie tj. po 30 września. Konsekwencją tego jest bowiem złamanie ustawy o funduszu sołeckim (przepisu art. 4 ust. 4). Termin ten w języku prawniczym jest określany jako zawity czyli nieprzekraczalny, co skutkuje tym, że wniosek złożony po nim jest nieważny i nie może mu być nadany bieg.
W tej sytuacji, dobrze się stało, że zadnia wskazane w nowym złożonym po terminie wniosku nie zostały uwzględniony w budżecie gminy, tylko stare. Jest to prawidłowe.
Myli się Pan sądząc, że w obecnym stanie zadań ze starego wniosku nie można będzie realizować, bo można i powinno się.
Tak więc to wójt miał rację twierdząc, że nie można przyjąć zaproponowanych przez Pana poprawek i to nie tylko z tego powodu, że nie otrzyma zwrotu nakładów z budżetu państwa, ale jak wyżej wyjaśniłam. Tak więc obrót sprawy jest pomyślny dla waszego sołectwa. Dobrze, że ostatecznie w wyniku rozwoju sytuacji na sesji radni odrzucili Pana poprawki w głosowaniu, czyli dobrze, że posłuchali wójta a nie Pana, choć zrozumiale, że chciał Pan jak najlepiej i próbował bronić nowych zadań obawiając się o realizację zadań ze starego wniosku. Tak więc odpowiedź na Pana pytanie czy można po 30 września, ale jeszcze przed uchwaleniem budżetu gminy zmienić zadania zapisane we wniosku złożonym w ustawowym terminie brzmi – nie można.
 
Joanna Iwanicka
Gazeta Sołecka, nr. 3(207), marzec 2010 r., str. 30-31