TRAINER baner1000-x-100-mm
Unia Europejska dla Ciebie

Unia Europejska dla Ciebie

  Dowiedz się dlaczego warto iść na eurowybory

Na co nam ta Unia?

Na co nam ta Unia?

– Dostajemy coraz mniej pieniędzy od Unii. A coraz więcej jej wpłacamy. To po co nam ta Unia? – Coraz częściej słyszę takie pytania od...

Laureaci Konkursu „Sołtys Roku 2018”

Laureaci Konkursu „Sołtys Roku 2018”

Znamy już laureatów 17. edycji ogólnopolskiego Konkursu „Sołtys Roku”.  Kapituła Konkursu pod przewodnictwem redaktor naczelnej „Gazety...

  • Unia Europejska dla Ciebie

    Unia Europejska dla Ciebie

  • Na co nam ta Unia?

    Na co nam ta Unia?

  • Laureaci Konkursu „Sołtys Roku 2018”

    Laureaci Konkursu „Sołtys Roku 2018”

04 2019

450x100px Autostrada2019 pl gs 2019-03-01

reutter2

akte2

Szczypiorek

szczypiorek-bio2

Choć do Europy przywędrował ze wschodu, dziś jest stałym elementem naszej kuchni. Odmiana europejska, dostępna w Polsce, ma fioletowe kwiaty i długie, wąskie łodyżki, które są puste w środku. Szczypior ma charakterystyczny, cebulowy smak, dlatego świetnie podkreśla wiele potraw. Odmiana chińska ma nieco inny aromat, bardziej przypominający czosnek.
Szczypiorek zawiera kwas krzemowy, białko, tłuszcze, węglowodany, błonnik, cukry, witaminy – witamina A, witaminy z grupy B (witamina B1, B2, B3, B6 i B9), witamina C i E, a także liczne substancje mineralne, np. ważny dla gospodarki elektrolitowej potas, cenny wapń, żelazo niezbędne do prawidłowej pracy układu krążenia oraz działającą antybakteryjnie siarkę oraz cynk, fosfor, jod, magnez, mangan, miedź i sód.
Intensywny aromat szczypiorku, to wysoka zawartość olejków eterycznych, które obecne są również w klasycznym czosnku i cebuli. Olejki te mają silne właściwości bakteriobójcze, co w połączeniu z siarką sprawia, że szczypiorek również jest wyjątkowo pomocny w zwalczaniu infekcji oraz stanów zapalnych. Zawartość substancji lotnych oraz siarki decyduje ponadto o jego lekko przeczyszczających właściwościach. Siarka działa też korzystnie na skórę, jest ważna w przeciwdziałaniu trądzikowi oraz poprawia elastyczność naskórka. Ponadto szczypiorek wspomaga perystaltykę jelit i z tego względu bywa bardzo pomocny przy zaparciach. Co za tym idzie, przyśpiesza metabolizm i zaostrza apetyt. Ze względu na swój skład i właściwości zdrowotne zaleca się jego spożywanie przy nadciśnieniu (delikatnie obniża ciśnienie krwi) oraz chorobach krążenia.
Podobnie jak wszystkie nowalijki szczypiorek ma niewiele kalorii. W 100 g jego zielonych listków znajduje się ich raptem 30. Szczypiorek powinien być nieodzowną przyprawą w diecie odchudzającej i niskosodowej – dzięki swojemu wyrazistemu smakowi, pozwala nadać potrawie wystarczająco dużo charakteru, by nie trzeba było dodawać do niej soli.
Szczypiorek to bardzo zdrowy dodatek do potraw i najlepiej smakuje wiosną. Pobudza apetyt, więc można dodać go do posiłków niejadka. Posiekanym szczypiorkiem warto posypać jajecznicę, kanapki, a jego intensywny smak i aromat wzbogaci niejedną sałatkę. Szczypiorek znakomicie komponuje się z twarożkiem, warto dodawać go również do past kanapkowych. W sezonie wiosennym i letnim szczególnie dobrze smakuje z chłodnikiem czy z młodymi ziemniaczkami.
Szczypiorek jest bardzo łatwy w uprawie, dlatego jeśli nie masz ogródka z łatwością wyhodujesz go na balkonie lub parapecie. Wystarczy do doniczek lub skrzynki wsypać ziemię, zrobić dołek i wsadzić po kilka małych cebulek. Następnie delikatnie przysypać je ziemią po bokach, aby się nie ruszały i podlać wodą, najlepiej mineralną. Doniczki ustawić na parapecie lub balkonie i pamiętać o regularnym podlewaniu.
Plewka